Wednesday, October 28, 2009

Lafaz Yang Tersimpan


Bermulanya kisah... 25 Oktober 2009

"akak, semalam kan saya "call" mak saya...pastu saya cakap kat mak saya, "mak, saya sayang mak...!!" dia memulakan ceritanya

erm..aku diam je mendengar cerita adik junior yg paling rapat dgnku ini bercerita...pastu dia menyambung lagi kata-kata dia...

akak perasan tak, kalau kita cakap2 or mesej2 ngan kawan kita kan, senang je kita nak ucap "sayang awk..!!" tapi bila ngan mak kita atau ayah kita, tak pernah pon ckp mcm tu...tak terluah pon kata2 tu kan...padahal, mak ayah kitalah yang paling rapat ngan kita, famili kita, orang yang melahirkan kita...sebab tula, saya berjanji ngan diri saya, setiap kali saya telefon mak saya, saya nak cakap kat mak saya yang saya sayangkan dia...

"tersentap" sebentar aku dibuatnya...dalam hati aku mengiyakan...tiba-tiba teringat kat abah ngan ma kat umah...aku memang tak pernah meluahkan atau melafazkan kata sayang, rindu dan kasih kepada kedua ibubapaku...kata-kata sayang dirasakan begitu sukar untuk dilafazkan...jangankan kata-kata sayang, berbual-bual mesra atau bergurau senda pon amat jarang sekali...

"btol tak kak...?" dia bertanyakan pendapatku...

dan aku dengan perasaan yang gundah menjawab "ye, btol..." aku menjawab pendek...aku berperang dengan perasaan sendiri, namun ku cuba mengawalnya agar dia tak perasan perubahanku...

"akak, pe kata lepas ni kita berjanji ngan diri kita, setiap kali telefon mak ayah kita, kita lafazkan "sayang mak" atau "sayang ayah"..."

aku hanya mampu mengangguk...dan di lubuk hatiku yang dalam, aku berazam untuk menunaikan janji tu...aku akan lafazkan kerinduanku dan rasa kasih sayangku kepada kedua ibubapaku setiap kali aku menghubungi mereka...itu janjiku...

"sebenarnya kan kak, mak ayah kita suka sangat bila kita cakap kat diorang kita sayangkan diorang...diorang tak perlukan apa2 sebenarnya dari kita, tak mntk jasa diorang melahirkan, membesarkan kita dibalas tetapi cukuplah sekadar kita menghargai segala pengorbanan mereka.."

aku hanya mampu menjadi pendengar yang baik pada hari tu...tak mampu membalas kata2 dia..dan dialog bersama dia berakhir di situ sahaja dan kami mula berbicara topik lain bila kawan-kawan yang lain datang ke tempat kami untuk join makan sekali... (dialog ni berlaku ketika jamuan terbuka raya)...

namun, segala perbualan antara aku dan dia pada hari tu, sentiasa bermain di minda, berlegar-legar di kepala, membuatkan emosiku terganggu kerana terlalu memikirkan perkara itu...hati terasa tak sabar untuk menghubungi abah ngan ma..tetapi kesibukan turut mengejarku..aku sudah beberapa kali cuba menelefon orang tuaku tetapi waktu yang tidak sesuai menyebabkan aku tidak dapat bercakap dengan mereka...jiwaku resah dan gelisah...segala benda yang aku lakukan serba tak kena...dan semalam kemuncaknya(27 Oktober 2009, dalam selang pukul 9-10 malam kurang lebih di makmal jabatan sains tanaman) ketika dalam proses membuat solution untuk research project, aku telah hilang kesabaran terhadap seorang kawan satu kumpulan...aku telah mengaplikasikan ilmu taekwando yang kupelajari dengan menghadiahkan sebijik "side kick" kepadanya (tapi sipi je, aku tendang kerusi yang beliau duduki)...memang geram sgt, dahla emosi aku dok tgh tak stabil teringatkan abah ngan ma aku, dia plok tak berenti-renti dok mengacau aku...mulut dia tu pok pek..pok pek..dok mengacau dan menganjing-anjing kat aku...mana aku tak naik angin...malas aku nak layan dia...tapi semalam aku dah mntk maaf dah...aku mesej je..aku tau salah aku buat mcm tu...tak penyabar...astaghfirullahal'azim...

abis cerita semalam, masuk cerita hari ni plok...akhirnya aku berjaya menghubungi abah ngan ma tadi...dan aku telah menunaikan janjiku untuk melafazkan kerinduan dan sayangku kepada mereka...walaupon mereka tidak membalas kata-kata azimat yang kulafazkan itu, tapi aku dapat mendengar suara mereka yang gembira dengan lafaz kata yang kuucapkan itu...aku juga mntk mereka doakan anak mereka ni...lusa dah stat exam...gembira sangat malam ni...tu yang aku terus mencoretkan semuanya di sini, pada malam ni jgk (exam esok lusa, masih sempat nk tulis entri baru)...blog ni dah macam diari aku...tempat aku bercerita...walaupon xde org baca atau xde org dengar tapi aku rasa lega sgt dapat luahkan segalanya kat sini...dan sekurang-kurangnya dapat jugak aku melatih diri untuk menulis dengan lebih baik...

Berbalik kepada kisah yang mencetuskan penulisan entri ini, kesimpulannya di sini aku ingin menyeru dan mengajak sahabat2, teman2, kawan2 dan saudara2ku sekalian, ayuh kita lafazkan kecintaan kita kepada kedua ibubapa kita..lafazkan kata-kata itu sementara mereka masih ada..gembirakan mereka selagi masih ada kesempatan...jangan sampai anda menyesal bila peluang itu ditarik kembali oleh Allah SWT...

akhirul kalam...aku lampirkan bait-bait lagu lafaz yang tersimpan nyanyian UNIC (antara lagu feveret aku)..sama2 kita hayatinya...


Pilu hatiku yang sayu menatap wajahmu tenang dalam lena
Kasih
Ku zahirkan lagu sedangkan bibirku jauh dari lafaznya
Raut tuamu memberkas jiwaku
Meredakan rindu mendamaikan kalbu
Tak mungkin ku temu iras sentuhanmu
Biarpun ku redah seluruh dunia
Mencari gantimu

Betapa sukarnya menyusun bicara
meluahkan rasa menuturkan sayang
kasih yang terlempar hanyalah sekadar tika
Cuma ungkapan kebisuan yang melindungkan
Kalimah rahsia

Masih kubiarkan waktu
Melarikan lafaz kasih kepadamu
Mengapakah sukar menyusun bicara
meluahkan rasa menuturkan sayang
kasih yang terlempar hanyalah sekadar tika
Cumalah ungkapan bisu yang melindungkan
Kalimah rahsia

Apakah yang hilang jika dilisankan
Manik penghargaan penuh kejujuran
Namunkan terlihat
Cinta yang merona
Jika renungan mata yang bersuara
Bukan tutur kata

Tiada lagi ertinya pengucapan
Andai akhir nafas di hujung helaan,
Sebelum mata rapat terpejam
Usahkan biar kehilangan menggantikan lafaz
Yang tersimpan..

0 comments:

Post a Comment

 

SeBuaH pErJaLanaN Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez